امروز : پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

یک سرمایه‌‌گذار هر اندازه که ریسک بیشتری بپذیرد، انتظار دارد بازده بیشتری را به‌عنوان پاداش ریسکی که متحمل شده است، دریافت کند اما سرمایه ‌گذاران الگوهای ریسک‌‌پذیری متفاوتی دارند که برخی از آن‌ها ریسک‌‌پذیر، برخی ریسک‌‌گریز و برخی هم بی‌تفاوت نسبت به ریسک هستند (سنا)

افراد باید قبل از شروع سرمایه‌ گذاری در بورس، ارزیابی کنند که تا چه اندازه توانایی پذیرش ریسک یا اصطلاحا عدم موفقیت را دارند.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه(سنا)، یک سرمایه‌ گذار، هر اندازه که ریسک بیشتری بپذیرد، انتظار دارد بازده بیشتری را به عنوان پاداش ریسکی که متحمل شده است، دریافت کند. اما سرمایه ‌گذاران، الگوهای ریسک ‌پذیری متفاوتی دارند، برخی از آنها ریسک‌ پذیرند، برخی ریسک‌ گریز و برخی هم بی‌تفاوت نسبت به ریسک.

افراد ریسک ‌پذیر به دلیل بالا بودن میزان بازدهی مورد انتظارشان، معمولا به سرمایه ‌گذاری‌ هایی مثل سپرده ‌های بانکی، خرید اوراق مشارکت و … تمایل ندارند.

این دسته از افراد عموما سرمایه‌ گذاری در بورس را ترجیح می‌ دهند، بنابراین تجزیه و تحلیل و تعیین ریسک سرمایه‌ گذاری برای این گروه از سرمایه‌ گذاران بسیار اهمیت دارد. در مقابل، افراد ریسک ‌گریز بیشتر علاقه ‌مند به سرمایه‌ گذاری در سپرده های بانکی یا خرید اوراق مشارکت هستند، چون این ‌گونه سرمایه ‌گذاری ‌ها تقریبا هیچ‌ گونه ریسکی را متوجه آنها نمی ‌کند و بازدهی ‌اش، تضمین شده است.

گروه سوم هم افراد بی ‌تفاوت به ریسک هستند، افرادی که به دلایل مختلف، هیچ عکس ‌العملی نسبت به فرصت های سرمایه ‌گذاری و ریسک ‌های مترتب بر آن از خود نشان نمی ‌دهند.

همانطور که اشاره شد، نخستین گام برای سرمایه ‌گذاری، آن است که از میزان تحمل ریسک خود مطلع شوید. بد نیست شما هم نمودار میزان ریسک ‌پذیری خود را ترسیم کنید تا مشخص شود تا چه اندازه، حاضر به پذیرش ریسک در ازای دریافت بازدهـی مشخصی خواهید بود.

برای این کار در نظر بگیرید که اوراق مشارکت، سود سالانه 20 درصدی را تضمین می ‌کند، حال اگر تصمیم بگیرید بجای اوراق مشارکت، سهام خریداری کنید، این اقدام باید چه مقدار سود بیشتر از سود اوراق مشارکت نصیب شما کند تا حاضر شوید ریسک خرید سهام را بپذیرید؟

در سال ‌های اخیر با طراحی برخی شیوه ‌های جدید سرمایه ‌گذاری در بورس، امکان سرمایه ‌گذاری بدون ریسک در بورس هم برای افراد فراهم شده است.

اما به هر حال، باید توجه داشت که موضوعـی تحت عنوان ریسک، همواره باید در سرمایه‌ گذاری‌ ها مدنظر قرار گیرد. اطمینان داشته باشید چه ریسک‌ پذیر باشید و چه ریسک ‌گریز، امکان سرمایه ‌گذاری در بورس برای شما وجود دارد. کافیست سرمایه ‌گذاری شما با میزان ریسک‌ پذیری شما همخوانی داشته باشد

کد خبر: 99017 تاریخ: 97/05/23 منبع: سنا